Vuoden 2024 digitaaliset trendit
Nyt, kun 2024 vuosi on tulossa lopulleen, on aika katsoa vuoden suurimpia trendejä. Teknologia on ollut kovassa kasvussa, ja näyttää siltä, että tahti ei ole hidastumassa. Nopea kehitys vaikuttaa niin jokaisen liiketoimintaan kuin arkipäiväänkin, näin ollen yritykset, jotka pysyvät ajan tasalla trendeistä, ovatkin askeleen edellä muita. Trendien aallonharjalla pysyminen tehostaa yrityksen toimintaa ja luo suuren kilpailuedun muihin.
Mitkä ovat olleet suurimmat digitrendit vuonna 2024?
Kuten olette huomanneet, suurin ja suosituin on ollut tekoälyn käyttö ja hyödyntäminen ja tehtävien automaatio. Tekoälyn avulla yritykset ovat pystyneet esimerkiksi parantamaan asiakaspalveluaan, datan analysointia ja markkinointia. Tekoälytyökaluja on monenlaisia ja mahdollisuudet parantaa yrityksen kasvua niiden avulla ovat äärettömät.
Tekstin sisällönluonti tekoälytyökaluilla on nykyään arkipäiväistä, mutta mikä tekee siitä niin erikoisen? Se, että tekstiä voi luoda paljon, niin pienellä vaivalla. Tekoälytyökalut voivat olla joillekin myös avustavana työkaluna, jos tekstintuotanto on hankalaa tai sillä voi hakea toista mielipidettä. Nykyään esimerkiksi ChatGPT:llä on eri malleja sisällöntuotantoa varten, kuten perusversio GPT-4o, GPT-4o mini ja o1, jotka eroavat mm. nopeudeltaan ja tiedonsisällöltään. Muita parrasvalossa olleita tekoälyjä ovat Google Gemini ja Microsoft Copilot, jotka ovat olleet suosituimpia varsinkin tekstisisältöjen ja ohjelmointikoodien luonnissa.
Yritykset ovat kovaa vauhtia alkaneet luomaan kuva- ja videomateriaalia esimerkiksi verkkosivuihinsa. Tekoälyllä luodut kuvat ja videot ovat usein helposti ja edullisesti luotavissa, toisin kuin ottaisi esimerkiksi maksullisen kuvakirjaston käyttöön. Ilmaiset kuvakirjastot lisäävät oman vesileiman tai sopivaa kuvaa ei aina löydy helposti. Suosituimmat työkalut kuvien ja videoiden luontiin vuonna 2024 ovat olleet DALL-E, ShutterStock ja Veed, usein näissä on kuitenkin rajoitettu ilmaiseksi luotavien kuvien määrää.
Myös automaatio on lisääntynyt yritysten toiminnassa, ja se näkyy etenkin asiakaspalvelussa. Hyvin monella yrityksellä on nykyään käytössään esimerkiksi chattibotti ja automatisoitu AI-pohjainen sähköpostimarkkinointi. Niiden avulla yritys pystyy lisäämään tehokkuutta toimintoihinsa ja jopa säästämään henkilöstöresursseissa. Annettujen materiaalien pohjalta, chattibotit osaavat vastata asiakkaiden potentiaalisiin kysymyksiin nopeasti ja asiallisesti. Ne keventävät huomattavasti asiakaspalvelijoiden työntaakkaa, mutta eivät kuitenkaan pysty aina vastaamaan aivan halutulla tavalla. Tämän takia asiakkaalla pitäisi olla mahdollisuus päästä keskustelemaan myös ihmisen kanssa. Tämänkaltaisia chatbotteja tarjoavat esimerkiksi Tidio, HubSpot ja Mailchimp.
Sosiaalinen media työkaluna
Yhtenä suurimpana digitrendinä voidaan nähdä myös sosiaalisen median kaupankäynnin ja markkinoinnin nousu. Sosiaalisen median alustat, kuten TikTok, Instagram, Facebook ja YouTube, ovat olleet suuria vaikuttajia yritysten toiminnassa. On myös hyvä tietää, että alustojen välillä on paljon käyttäjien välisiä eroja, esimerkiksi Facebookin käyttäjien keskimääräinen ikähaarukka on suurempi kuin TikTokin käyttäjien. Tämä tarkoittaa sitä, että yrityksen on hyvä tuntea omat asiakkaansa, sekä tietää miten ja mitä markkinoida eri alustoilla. Varsinkin nuoremmat kuluttajat ovat taipuvaisia ostamaan tuotteita, joita on mainostettu sosiaalisessa mediassa.
Yksi sosiaalisen median merkittävimmistä trendeistä vuonna 2024 on ollut alustojen kaupankäyntimahdollisuuksien kehittyminen. Instagram ja TikTok ovat kehittäneet erilliset kauppasivut sovelluksiinsa, joissa yritykset voivat esitellä tuotteitaan ja joissa asiakkaat voivat tehdä ostoksia suoraan sovelluksen kautta. Tämä lisää asiakkaan ostonhalukkuutta, ja näin lisää myös myyntiä yritykselle. Näiden ominaisuuksien avulla sosiaalinen media on muuttunut paitsi markkinointikanavaksi, että aktiiviseksi myyntialustaksi.
Vaikuttajamarkkinointi on edelleen yksi sosiaalisen median tehokkaimmista strategioista. Tunnetut vaikuttajat esim. TikTokissa ja Instagramissa jakavat kokemuksiaan tuotteista ja palveluista, mikä taas lisää luottamusta brändiin ja rohkaisee kuluttajia ostamaan. Vaikuttajien positiiviset arvostelut voivat olla ratkaisevia tekijöitä, kun asiakkaat miettivät ostopäätöstään. Facebookissa käyttäjät taas suosittelevat eri tuotteita ja palveluita ystävilleen, mikä tuo yritykselle näkyvyyttä toisella tavalla.
Seuraamalla sosiaalisen median trendejä, voi yritys tehostaa omaa näkyvyyttään sosiaalisessa mediassa ja sitä kautta mahdollisesti myös lisätä liikevaihtoaan. Pienimmätkin yritykset ovat ottaneet sosiaalisen median käyttöönsä, koska sillä tavoittaa helposti ja kustannustehokkaasti suuremman yleisön kuin esim. sähköpostimarkkinoinnilla.
Miten valita oikeat työkalut oman yrityksesi tarpeisiin?
Jotta yritys voi hyödyntää teknologian ja trendien tarjoamia mahdollisuuksia parhaalla mahdollisella tavalla, sen on ensin tunnistettava omat haasteensa ja tavoitteensa. Kaikkia tulevia trendejä ei tietenkään kannata kokeilla, sillä yrityksen resurssit ovat rajalliset. Valitsemalla yritykselle sopivat trendit, joita seurata, yrityksen on mahdollista luoda yllättävänkin paljon lisäarvoa paitsi liiketoiminnan ydinalueille myös yrityksen luotettavuuteen.
Erityisesti pienempien yritysten kannattaa aloittaa matalan kynnyksen työkaluista ja kokeilla, mikä toimii parhaiten. Sosiaalisen median alustoilla toimiminen on yksi kustannustehokas keino, jolla voi kasvattaa näkyvyyttä ja tavoittaa uusia asiakkaita. Myös asiantuntijan hankkiminen voi olla hyödyllistä, jos uusien teknologioiden tai trendien kokeilu tuntuu haastavalta.
Katse tulevaisuuteen
Tekoälyn vallankumous ja kuluttajakäyttäytymisen muutokset ovat muovanneet vuotta 2024. Teknologian ja trendien hyödyntäminen voi parantaa tehokkuutta, vahvistaa yritystä ja kasvattaa kilpailuetua. Yrityksen on tärkeää siis osata seuraa trendejä ja muovautua muutoksiin.
Vaikka vuosi 2024 on pian päättymässä, monet tämän vuoden suurista trendeistä jatkuvat ja kehittyvät entisestään. Tulevaisuus tarjoaa varmasti uusia mahdollisuuksia ja innovaatioita, joiden avulla yritykset voivat erottua ja menestyä entistä paremmin. Näin ollen, odotammekin mielenkiinnolla, millaisia trendejä uusi vuosi tuo tullessaan.
Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!
Thanh Lam
Ohjelmistokehityksen ja projektihallinnan opiskelija, Digion hankeassistentti
Turun ammattikorkeakoulu