Asiakkuudet haltuun
Asiakkuudenhallintajärjestelmien avulla organisaatiot voivat tehostaa personoitua viestintäänsä, seurata osto- ja kommunikointihistoriaansa, seurata markkinointikampanjoidensa tehokkuutta tai auttaa toteuttamaan parempaa asiakastukea. Asiakkuudenhallintajärjestelmät ovat myös avainasemassa erilaisten raporttien ja analyysien tuottamisessa päätöksenteon tueksi. Myös mikro- ja pk-yritykset sekä järjestöt hyötyvät asiakkuudenhallintajärjestelmistä (engl. Customer Relationship Management eli CRM). Asiakkuuksienhallintajärjestelmät mahdollistavat esimerkiksi tehokkaamman myynnin suunnittelun ja toteutuksen.
Pienin askelin eteenpäin
Aina ei organisaatioissa ole kuitenkaan mahdollisuuksia siirtyä käyttämään kaupallisia asiakkuudenhallintajärjestelmiä. Ne saattavat olla liian kalliita, tai organisaatiossa ei ole motivaatiota tai osaamista niiden käyttöön. Ensimmäisten askelten ei tarvitse kuitenkaan olla suuria. Muutoksen voi aloittaa esimerkiksi kouluttautumalla erilaisten materiaalien, podcastien tai verkkokurssien kautta – näistä löytyy usein maksuttomiakin vaihtoehtoja. Myös asiakkuudenhallintajärjestelmistä löytyy maksuttomia tai pienyrityksille hinnoiteltuja versioita. Niissä ei välttämättä ole kaikkia toiminnallisuuksia, mutta niilläkin pääsee alkuun. Kannattaa aloittaa pienellä pilottihankkeella ja keskittyä vain yhteen käyttötarkoitukseen tai osa-alueeseen. Tällöin voit hallitusti kerätä pieneltä käyttäjäjoukolta palautetta ja parantaa vähitellen ratkaisua palautteen perusteella, eikä tarvitse aloittaa suuria muutoksia kerralla.
Yksi vaihtoehto on hyödyntää jo olemassa olevia työkaluja, esimerkiksi Exceliä tai vaikka sähköpostiohjelmaa. Yksinkertaisimmillaan asiakkuuksien hallinta voi olla myös ihan manuaalista. Pääasia on, että määrittelet, mitä tietoa asiakkaista tarvitset, mistä sitä on saatavilla, mihin sitä tallennat ja miten hyödynnät.
Tule kouluttautumaan ja verkostoitumaan
Myös verkostoituminen ja vertaistuki on tärkeää. Erilaisilla foorumeilla ja vaikka LinkedIn -ryhmissä voit saada tukea ja neuvoja pyrkimyksellesi parantaa asiakkuudenhallintaa. Ja tietenkin Digio-hanke auttaa. Toukokuussa on tarjolla kaksi online -koulutusta sekä työpaja, jossa opittua pääsee ihan käytännössä kokeilemaan. Koulutukset ja työpaja ovat maksuttomia ja tarkoitettu mikro- ja pk-yrityksille sekä järjestöille.
Tervetuloa!
Lue lisää toukokuun koulutuksesta ja ilmoittaudu.
Digitaidoilla voi saada myös kokonaan uusia asiakkuuksia. Lue blogi täältä.
Esimerkkejä Excelillä luoduista CRM-pohjista löydät esim. täältä tai täältä.
Reetta Raitoharju
Lehtori, Digion asiantuntija
Turun ammattikorkeakoulu