Myynnin ja asiakkuuksien johtamisen digitaaliset mahdollisuudet

Turku AMK logo
Euroopan unionin osarahoittama logo

Digio: ensimmäiset 6kk takana

Kesälomat alkavat olla lopuillaan, ja on aika palata arkeen. Tämä merkitsee myös sitä, että Digion ensimmäiset koulutussarjat ovat päättyneet. Ensimmäiset kuusi kuukautta ovat menneet hujauksessa! On ollut todella mukava tavata osallistujia ympäri Suomea ja niin erilaisista yrityksistä! Haluan nyt kertoa, mitä olemme saaneet aikaiseksi ensimmäisten kuuden kuukauden aikana ja mitä olemme suunnitelleet tulevaisuudelle.

Verkkosivut
Digion saadessa rahoituksen ensimmäinen tehtävä oli toteuttaa meille toimiva ”kotipesä” eli verkkosivut. Verkkosivuilla kerromme toiminnastamme, jaamme tietoa ja ilmoitamme tulevista koulutuksista, jotka ovat maksuttomia mikro- ja pk-yrityksille sekä yhdistyksille. Jaamme myös muiden hankkeiden tuotoksia ja materiaaleja, jotka auttavat kehittymään esim. myynnissä ja asiakashankinnassa tai auttavat erilaisten työkalujen käytössä. Tulevaisuudessa verkkosivuillemme tulee myös Digiopas, joka ohjeistaa oppimaan uutta ja syventymään mm. myyntiin, asiakashallintaan, digitaalisiin työkaluihin, niiden käyttöönottoon ja työterveyteen työkalujen ja työhallinnan kautta.

Koulutussarjat
Ensimmäisten kuuden kuukauden aikana Digio suunnitteli ja toteutti kolme erilaista koulutussarjaa, jotka koostuivat yhteensä kahdeksasta mikrokoulutuksesta ja kuudesta työpajasta.

Työnhallinnasta Työhyvinvointia
Ensimmäisessä koulutussarjassa toteutimme neljä mikrokoulutusta ja jokaisesta koulutuksesta oli työpaja. Sarjassa käytiin läpi, miten suunnittelet ja jäsennät aikaasi tehokkaammin ja miten voit hyödyntää erilaisia digityövälineitä työssä. Koulutukset sisälsivät mm. Teamsin perustoiminnot, Teams Plannerin käytön, ajanhallinnan perusteita ja Outlookin laajat ominaisuudet.

Asiakkaiden hankinnan digitaaliset työkalut
Tässä koulutussarjassa oli kaksi mikrokoulutusta ja työpaja. Koulutuksissa opittiin keinoja ohjata uusia asiakkaita verkkosivuille ja kerätä tietoa verkkosivujen kävijöistä. Mukana oli myös Someremontti kertomassa sosiaalisen median tärkeydestä.

Myynnin ja asiakassuhteiden ennakoiva kehittäminen
Tämä koulutussarja koostui kahdesta mikrokoulutuksesta ja yhdestä työpajasta, joissa perehdyttiin CRM-järjestelmiin ja myynnin sekä asiakassuhteiden kehittämiseen. Koulutuksissa käsiteltiin myös, miten näitä voidaan mitata ja reagoida tuloksiin. Työpajaan saimme Jani Aaltosen esittelemään HubSpotin laajoja mahdollisuuksia.

Tilastoa
Digion toiminta lähti räjähtävästi käyntiin. Kolmeen koulutussarjaamme ilmoittautui 83 henkilöä, 72 eri organisaatiosta ja 13 eri maakunnasta.

Näistä osallistui noin puolet eli 44 henkilöä, 40 eri organisaatiosta ja 11 eri maakunnasta.
44 osallistujasta 34 henkilöä osallistui useampaan kuin yhteen koulutukseen ja viisi henkilöä osallistui useampaan koulutussarjaan.

Ottaen huomioon, että Digio pyrkii vaikuttamaan valtakunnallisesti, sanoisin tämän olevan vähintään hyvä alku. Kuvassa on värjätty vihreällä maakunnat, joista saimme osallistujia, keltaisella maakunnat, joista ilmoittautui koulutuksiin ja valkoisella alueet mihin emme vielä ylettyneet.

Tulevaa
Vaikka Digion toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin, on vielä paljon tehtävää. Suunnittelemme ja toteutamme vielä ainakin 15 koulutussarjaa, jotka koostuvat 40 mikrokoulutuksesta ja 32 työpajasta. Vaikka olemme alustavasti miettineet aiheita tuleville koulutuksille, voimme tietenkin muokata niitä osallistujien toiveiden mukaisesti, sillä teille näitä kuitenkin pidämme.
Lisäksi tulemme jakamaan vinkkejä, tietoa ja oppaita verkkosivuillamme erilaisista aiheista ja työkaluista, joista uskomme olevan hyötyä kaikille.

Kutsumme sinut mukaan
Jos et ole vielä osallistunut koulutuksiimme, nyt on erinomainen hetki hypätä mukaan! Tulevaisuuden koulutuksissa keskitymme muun muassa digitaaliseen vuorovaikutukseen työssä, digitaaliseen markkinoinnin, asiakassuhteiden hallinnan ja tuottavuuden kasvattamiseen digitaalisilla työkaluilla. Seuraa verkkosivujamme ja sosiaalisen median kanaviamme pysyäksesi ajan tasalla tulevista tapahtumista ja koulutuksista.
Kiitos kaikille osallistujille ja yhteistyökumppaneille! Teidän ansiostanne Digio on saanut upean alun, ja yhdessä teemme tästä vielä paremman!

Nico Kranni
Digion projektipäällikkö
Turun ammattikorkeakoulu

Uusimmat blogikirjoitukset

Epävarmuudesta rohkeuteen: Digitaalisten työkalujen käyttöönotto myynnissä

Toimintaympäristön epävarmuus on nykyarkea työelämässä. Epävarmuus on luonnollinen osa liiketoimintaa, erityisesti pienissä organisaatioissa, joissa resurssit

Hybriditiimityön fasilitointi: Kuinka luoda sujuvaa yhteistyötä etänä ja toimistolla

Hybriditiimityö, jossa osa tiimistä työskentelee etänä ja osa toimistolla, on yleistynyt nopeasti. Tämä työskentelymalli tarjoaa

Digitalisaation ja datan merkitys myynnissä

Liiketoiminnan kehittyessä kohti entistä digitaalisempia ratkaisuja, datan merkitys ja ihmislähtöinen johtaminen korostuvat. Kun tavoitteena on
Scroll to Top