Myynnin ja asiakkuuksien johtamisen digitaaliset mahdollisuudet

Turku AMK logo
Euroopan unionin osarahoittama logo

Myynti ja hyvinvointi nousuun tekoälyn avulla

Tekoäly on mullistanut myyntimaailman, ja sen hyödyntämisen mahdollisuuksiin on jokaisen organisaation syytä tutustua. Erilaisia tekoälytyökaluja on tarjolla kasvavissa määrin ja monet niistä kehittyvät kovaa vauhtia. Tekoälykokeilut kannattaa aloittaa ilmaisversioilla, mutta kun huomaa, kuinka paljon myyntityö tehostuu ja työhyvinvointi paranee, maksullistenkin versioiden käyttöönottoa kannattaa harkita.

Viisi keskeistä hyötyä tekoälyn käytöstä myynnissä

Tekoälyn käytöstä myyntityössä on monenlaista hyötyä. Ensiksi myyntitehtävien automatisointi säästää aikaa. Tekoäly hoitaa rutiinitehtäviä, kuten datan analysointia ja liidien priorisointia. Tämä vapauttaa myyjien aikaa keskittyä olennaiseen – asiakaskohtaamisiin ja myynnin kasvattamiseen.

Toiseksi tekoälyn keskeinen hyöty liittyy personoituun asiakaskommunikaatioon, sillä tekoäly mahdollistaa yksilöllisen asiakasviestinnän. Se osaa räätälöidä viestit asiakkaan tarpeiden ja mieltymysten mukaan, mikä parantaa asiakaskokemusta ja lisää myyntimahdollisuuksia.

Kolmanneksi tekoäly auttaa tunnistamaan asiakkaiden tarpeet ja toiveet. Kun myyjät ymmärtävät paremmin asiakkaita, he voivat tarjota parempaa palvelua ja lisätä asiakastyytyväisyyttä.

Neljänneksi tekoälyä voidaan hyödyntää myyntien ennustamisessa. Edistyneellä tekoälyllä voidaan analysoida dataa ja ennustaa myyntituloksia tarkastikin. Tämä auttaa yritystä suunnittelemaan resurssit oikein ja tekemään fiksuja päätöksiä.

Viidenneksi mutta ei suinkaan vähäisemmäksi, liiketoiminnan menestystä on onnistuttu lisäämään tekoälyä hyödyntämällä. 

Kolme keskeistä työntekijöiden hyvinvointia lisäävää asiaa, kun tekoäly otetaan myynnin apulaiseksi

Nykypäivänä työtehtävät ovat vaativia ja tuntuu, että aika ei tahdo riittää lainkaan kaikkeen, mitä pitäisi tehdä. Tekoälyn avulla rutiinitöitä voidaan vähentää, koska tekoäly hoitaa manuaaliset ja toistuvat tehtävät, jolloin myyjät voivat keskittyä luovempaan ja merkityksellisempään työhön. Esimerkiksi myyvän tekstin muotoilu voi joskus olla hankalaa ja lopputulos ei edes tunnu hyvältä. Miltä tuntuisi ajatus, että tekoäly laatisi muutamissa sekunneissa sinulle pari-kolme vaihtoehtoista myyntitekstiä, joista voisit valita parhaimman? Hankalalta tuntuva työ tulee tehdyksi hetkessä ja lopputulos on parempi kuin ikinä osasit kuvitellakaan. Hyvä olohan siitä tulee.

Tekoäly voi osaltaan olla parantamassa asiakastyytyväisyyttä ja siten myös omaa työtyytyväisyyttämme. Kun tekoäly auttaa ymmärtämään asiakkaita paremmin, myyjät kokevat onnistumisen tunteita ja työmotivaatio kasvaa. Lisäksi tekoäly auttaa myyntityön suunnittelussa ja vähentää näin stressiä, mikä on hyväksi meille kaikille. 

Nämä kolme kohtaa osoittavat, että tekoäly ei ole vain teknologinen ihme, vaan se voi parantaa työhyvinvointia ja tuoda konkreettisia etuja liiketoiminnalle. Tekoälyyn kannattaa siis tutustua ja ajatella se voimavarana, jolla lisätä omaa ja työkavereiden hyvinvointia.

Lähde rohkeasti mukaan Digitaalisen kaupankäynnin työkalut kuntoon -koulutussarjaan! 

Digiossa käynnistyy lokakuun lopussa Digitaalisen kaupankäynnin työkalut kuntoon -koulutussarja (linkki Digion verkkosivuille), joka koostuu kahdesta mikrokoulutuksesta ja yhdestä työpajasta. Koulutuksessa opitaan keinoja, joilla asiakkaan myönteistä ostopäätöstä kyetään tukemaan. Koulutuksessa opitaan myös lisämyynnin ja asiakasuskollisuuden kasvattamiseen tähtääviä keinoja. Ensisijaisena tekoälytyökaluna opitaan ChatGPT:n käyttöä myynnissä. Mikrokoulutusten kesto on 45 min ja työpajan kesto on 2 h. Koulutukset ovat maksuttomia ja ne järjestetään Teamsissä. Työpajasarja on avoin mikro- ja pk-yrityksille sekä yhdistyksille. Voit osallistua kaikkiin koulutuksiin tai valita itsellesi mieluisimmat – tervetuloa mukaan! 

Sirpa Hänti
Myynnin ja yrittäjyyden yliopettaja, Digion asiantuntija
Turun ammattikorkeakoulu

Lähteet:
OpenAI. (2023). ChatGPT [Large language model]. https://chat.openai.com/chat
Rainsberger, L. (2022). AI – the new intelligence in sales. Tools, applications and potentials of Artificial Intelligence. Wiesbaden: Springer.

Uusimmat blogikirjoitukset

Myynti ja hyvinvointi nousuun tekoälyn avulla

Tekoäly on mullistanut myyntimaailman, ja sen hyödyntämisen mahdollisuuksiin on jokaisen organisaation syytä tutustua. Erilaisia tekoälytyökaluja

Toistuvan työn automatisointi

Ensimmäinen askel on tunnistaa rutiinit, eli tehtävät, joita toistetaan päivittäin ja ovat luonteeltaan suoraviivaisia. Tämä

Digitalisaation vaikutuksia työhyvinvoinnin portailla

Digio-hankkeessa tavoitteena on paitsi vahvistaa digitalisaatiota myynnissä ja asiakkuuksien hallinnassa myös varmistaa, että digitalisaatio tapahtuu
Scroll to Top