Tekoäly ja LinkedIn: uusasiakashankinnan ja rekrytoinnin vallankumous
Tekoäly ja LinkedInin kehittyneet analytiikka- ja automaatiotyökalut muuttavat perusteellisesti tapaa, jolla hankit yritykseen uusia asiakkaita ja rekrytoit huippuosaajia. Perinteiset kylmäsoitot ja massaviestit voivat jäädä historiaan, kun dataohjautuvat strategiat ja tekoälyavusteinen personointi tekevät tuloaan. Mutta miten tämä toimii käytännössä? Seuraavana helpot ja konkreettiset vinkkimme, joilla pääset heti alkuun.
Tehokkaampi tapa löytää oikeat asiakkaat
LinkedIn Sales Navigator on työkalu sinulle, joka haluat kohdentaa uusasiakashankintasi strategisesti. Sen avulla voit etsiä liidejä muun muassa alan, yrityksen koon ja sijainnin perusteella. Reaaliaikaiset päivitykset, kuten työpaikan vaihdokset tai yritysten kasvusuunnitelmat, tarjoavat arvokasta tietoa myyntistrategian tueksi.
Testaa käytännössä: kirjaudu LinkedIn Sales Navigatoriin ja hyödynnä hakusuodattimia etsiessäsi kymmenen potentiaalista asiakasta yrityksellesi. Tämä auttaa sinua kohdistamaan myyntitoimenpiteesi entistä tarkemmin.
Personoi huomiota herättävät viestit tekoälyllä
Tekoäly, kuten ChatGPT ja Copilot, voi tukea myyntiprosessiasi monella tapaa. Se analysoi LinkedIn-profiileja ja ehdottaa räätälöityjä viestejä, jotka puhuttelevat potentiaalisia asiakkaita. Myös sisällöntuotanto helpottuu tekoälyn avulla, kun blogikirjoitukset, LinkedIn-postaukset ja mainosmateriaalien syntyvät nopeasti ja kohdennetusti. Mutta tekoälyn sisällöntuotannon kanssa kannattaa olla tarkkana, jottei lopputuloksesta tule aivan hullunkurista. Siksi ne toimivat paremmin ideoinnissa kuin suoratuotantona tekstintuottamiselle.
Kokeile itse esimerkiksi siten, että kopioit yhden potentiaalisen asiakkaan LinkedIn-profiilin tekstin ja liität sen ChatGPT:lle kehotteella: ”Luo personoitu LinkedIn-viesti tälle henkilölle, jossa esittelen yritykseni X palveluni ja ehdotan tapaamista.” Nappaa ehdotuksesta parhaat ideat ja muotoile viestisi niiden avulla uudelleen sähköpostiin tai WhatsAppiin. Vertaa tuloksia perinteisiin viesteihin, joita lähetät uusasiakkaille.
Kohdennettu mainonta – enemmän osumia, vähemmän hukkaa
LinkedIn Ads tarjoaa tehokkaan tavan tavoittaa oikea kohderyhmä. Sponsored Content tuo orgaanisten postausten rinnalle lisänäkyvyyttä ja Sponsored InMail mahdollistaa viestien lähettämisen suoraan potentiaalisten asiakkaiden inboxiin. Lead Gen Forms puolestaan vähentää kitkaa liidien hankinnassa täyttämällä lomakkeet automaattisesti LinkedIn-profiilin tiedoilla.
Tekoäly voi analysoida kampanjadataa ja ehdottaa tehokkaampia mainostekstejä ja kohdennusstrategioita. Testaa tekoälyn avulla luotuja mainoksia ja vertaile niiden suorituskykyä omiin versioihisi. Tulokset saattavat yllättää – älykkyydellään tai vitsikkyydellään.
Löydä huippuosaajat ennen kilpailijoita
LinkedIn Recruiter ja Talent Insights tarjoavat rekrytoijille työkalut, joiden avulla osaajien löytäminen on nopeampaa ja strategisempaa. LinkedIn Recruiter mahdollistaa tarkkojen hakukriteerien määrittelyn, kun taas Talent Insights tarjoaa dataa työmarkkinatilanteesta ja kilpailijoiden rekrytointistrategioista. Niitä kannattaa ehdottomasti opetella hyödyntämään, jos rekrytointi ja on osa yrityksesi kasvustrategiaa ja haluat varmistaa, että löydät parhaat osaajat ennen kilpailijoita.
Testaa käytännössä: etsi viisi kandidaattia avoimeen työpaikkaasi LinkedIn Recruiterilla ja pyydä ChatGPT:tä luomaan heille personoitu rekrytointiviesti. Seuraa vastausprosenttia ja vertaa sitä perinteisiin rekrytointiviesteihin.
Älä jää jalkoihin – ota tekoäly ja LinkedIn täyteen hyötykäyttöön
Tekoäly ja LinkedInin kehittyneet työkalut voivat mullistaa sekä uusasiakashankinnan että rekrytoinnin, kun hyödynnät niitä tehokkaasti. Kannattaa aloittaa kokeilemalla edellä mainittuja vinkkejä ja innostua optimoimaan toimintaasi yksi askel kerrallaan. Mitä enemmän yhdistät tekoälyn ja LinkedInin tarjoamia mahdollisuuksia yrityksessäsi, sitä kilpailukykyisempi työpaikastasi saattaa tulla. Sitä mahdollisuutta ei kannata jättää käyttämättä.
Jan Holmberg erityisasiantuntija
Turun ammattikorkeakoulu
Teija Koskinen
toimitusjohtaja
Medikumppani Oy